woensdag, april 19, 2006

De lijn

Door, o.a., de grote investering van de lijn, in betaalautomaten, is de prijs van een kaartje van 1 euro naar 1.2euro gestegen, maar de lijn heeft verkeerd geschoten. Ze lossen een structureel probleem, minder inkomsten als gevolg van het grote aantal zwartrijders, niet op door het te bestrijden maar door een los-van-het-probleem-staande structureel antwoord, de betalende reiziger meer te laten betalen, te geven. Door de prijsverhoging straft men de betalende reiziger en blijven de andere onaangetast.

Er zijn meer zwartrijders dan je denkt en de controles erop zijn zo goed als onbestaande. Dit zwartrijden heeft de lijn zelf deels in de hand gewerkt, niet enkel door de lage pakkans, maar ook door de onvriendelijkheid van hun bestuurders. Als je een ticket ging kopen bij hun, ipv aan de automaten, keken ze je aan voor het vuil vant straat en als je met grof geld, een briefje van €20, betaalde dan weigerde ze - true story - terug te geven. De drempel om de volgende keer "foert" te zeggen werd dan ook steeds kleiner. Het leek wel of ze de instructies hadden gekregen zo arrogant mogelijk te zijn.

Maar om de werklast - welke werklast? - van de lijnbestuurders te verminderen, vind je nu aan elke halte een automaat waar je een ticket kan kopen. Op zich een zeer goed idee, moest het nu nog werken. Je hebt 50% kans dat je ticket blijft steken in de "gleuf" en dat je dus nog eens mag gaan betalen in de hoop dat het er dan wél uitkomt. Surplus geeft de machine zelfs niet terug. Bij de bestuurder gaan betalen durven we niet meer, dat is trouwens ook nog eens een pak duurder nl. 1.5euro, dus rijden we maar zwart?

Volgens mij zijn hiervoor 2 oplossingen: ofwel maakt men het openbaar vervoer gratis voor iedereen ofwel laat je niet enkel de betalende, maar alle gebruikers betalen. Laten we niet vergeten dat de prijsstijging deels te wijten is aan zij die niet betalen, moest iedereen betalen was dit misschien niet nodig geweest. Drijf dus die controles op en zorg dat je dan ook iedereen controleert.

De controles die dan toch uitgevoerd zijn vaak zo slecht georganiseerd dat, als je je kalm kunt houden, je gewoon voorbij de controleur kunt lopen. Soms vraag ik me af waar het management van de lijn zit, hebben die daar dan allemaal niet over nagedacht? Hebben ze die automaten niet getest? Plannen ze die controles niet? Is het personeel überhaupt wel opgeleid? (En vooral) Waarom straffen ze de betalende reiziger?

 

"It ain't necessarily things I believe, it's just stuff I think about." (cf. Rodney Carrington)