dinsdag, april 11, 2006

Leer pinken

Iedereen kent het scenario, je hebt weinig tijd en je komt aan op een rondpunt. Het rondpunt is ontworpen om efficiënter te kunnen rijden en moest iedereen zich aan de regels houden zou dit ook zo zijn, dit is echter niet het geval.

Uren moet je wachten totdat je, veilig, op het rondpunt kunt komen. Niet omdat er constant auto's op rijden - daar zou ik nog mee kunnen leven -, maar omdat mensen te lui (of te stom) zijn om te pinken. Als iemand niet pinkt veronderstel je dat die persoon rechtdoor gaat rijden en kan je je dus niet op het kruispunt begeven, wanneer iemand dan toch afslaagt is het meestal al te laat om verder te rijden.

Ik word daar gewoon gek van. Dit is echter niet het gevaarlijkste chauffeur type. De gevaarlijksten onder de bestuurders zijn diegene die pinken en dan niet afslaan, dat zijn de echte potentiële-moordenaars. Hier zou, mijns inziens, Renaat Landuyt eens werk van mogen maken, werk maken van het heropvoeden van de bestuurder.

Het systeem is vrij eenvoudig: je rijdt op een rondpunt (voor op een rondpunt te rijden hoef je niet te pinken) en als je wilt afslaan, dan pink je pas wanneer de volgende afslag jouw afslag is. Zo simpel is het. Net zo simpel is het dat wanneer je ergens gaat stoppen (op bv.een drukke baan), dat je eerst pinkt en dan je snelheid vermindert ipv coudfreine geven en dan te pinken.

Moest iedereen efficiënt pinken, zou het veel frustratie uit en veel tijd in de wereld brengen.

 

"It ain't necessarily things I believe, it's just stuff I think about." (cf. Rodney Carrington)