maandag, mei 29, 2006

Abortus

Abortus betekent ontijdige geboorte, in de omgangstaal wordt het snel veralgemeend naar 'abortus provocatus', zijnde het opzettelijk (medisch) afbreken van de zwangerschap. Het onderwerp is tevens een strijdpunt van de kerk.

De kerk hun standpunt is vrij duidelijk en is al meermaals herhaald en bevestigd geweest: "De liefde van God maakt geen onderscheid tussen de net verwekte, de nog in de baarmoeder zijnde, de baby, het kind, de volwassen man en de oude man, omdat hij in alle zijn eigen beeltenis en gelijkenis ziet", aldus Joseph Alois Ratzinger, het leven begint dus bij de conceptie en niet bij de geboorte.

Dit is een zeer nobel, doch uitgesproken, standpunt. Nobel, maar laten we verder redeneren. De helft van de zwangerschappen eindigt al voordat de vrouw weet dat ze zwanger is en van de vastgestelde zwangerschappen loopt 15% uit op een miskraam. Dus 65 procent van de concepties draaien uit op een sterfgeval dat niet gewenst is door de mens.

God heeft de mens geschapen - aldus de kerk - en heeft, als we ons baseren op Ratzinger, deze sterfgevallen niet gewenst, niet gewenst doch gecreëerd. Is god een massamoordenaar? Deze moorden zijn niet in de naam van een god, maar door god. Of is dit weer één van zijn testen? Als dat zo is, dan is "een zieke geest" in meerdere betekenissen van toepassing.

Stel nu dat, via een of andere redering, het niet de fout van god is. Dan nog vind ik het extreem uitgangspunt van de kerk verkeerd. Er zijn wel degelijk omstandigheden - niet alle, wel sommige - waar abortus gerechtvaardigd is. Bij, bv., verkrachting kan men toch moeilijk verlangen dat een kind gemaakt in een gruwelijke sfeer een liefdevol leven zal krijgen. Telkens de moeder het kind ziet, ziet ze niet het kind, maar de verkrachter. De "liefde-balans" is dan ook, vaak - ik zeg vaak omdat er gevallen zijn waar de verkrachte verliefd wordt op de verkrachter -, negatief.

Wie heeft dan het recht om abortus te verbieden (noch die op te dringen)?

6 Comments:

Blogger Jan said...

Enkele vragen om over na te denken:

Treft het kind enige schuld aan de verkrachting van zijn moeder?

Zijn er misschien ook andere manieren om het kind toch in een liefdevolle omgeving te laten opvoeden?

Vanaf wanneer is het kind een mens? Wat maakt een mens tot een mens? Wie bepaalt dat?

Als je dit vanuit christelijk oogpunt zou bekijken, hoe komt het dan dat er mensen (dus ook kinderen) sterven?

5:25 p.m.

 
Blogger Jan said...

Hoi,

Daar ben ik weer... ik zou je namelijk een boek aan willen raden. Het heet 'Moderne wetenschap in de bijbel.' geschreven door drs. Ben Hobrink. ISBN: 9060677943

De bijbel is eigenlijk niet geschreven met het doel om wetenschappelijke zaken aan de orde te stellen, maar toch is er heeel veel in geschreven waar wij nu duizenden jaren later pas achter komen d.m.v. de wetenschap. Er wordt ook verteld over de betrouwbaarheid v/d bijbel, evolutie en nog meer van dat soort gedoe.

Zeer interessant!

Als jij een manier verzint hoe ik dit boek bij jou kan krijgen, dan wil ik het zelfs wel voor je aanschaffen.

5:59 p.m.

 
Blogger ikhebeenmening said...

Beste Jan,

Het kind treft zeker geen schuld aan de verkrachting van zijn moeder, de vader wel.

Hoe kan men nu het 4de gebod respecteren, eer je vader en je moeder, als je vader je moeder heeft verkracht?

Wanneer is het kind een mens? Daar kan ik geen uitspraak over doen, dat is ook mijn bedoeling niet. Mijn kritiek gaat uit naar de kerk die alle abortusgevallen afkeurd zonder naar de context te kijken.

Hoe komt het dat er mensen sterven? Het te bekijken vanuit christelijk oogpunt is voor mij problematisch, ik vertrouw eerder op de wetenschap die de dood biologisch kan verklaren.

Ik heb zeker interesse in het boek, moest je het naar mij kunnen opsturen kan ik het je altijd wederbezorgen, mail me voor mij adres (voor begrijpbare redenen ga ik dit niet online zetten).

6:22 p.m.

 
Blogger pedro said...

hoe zou de wereld eruit zien als de laatste vijf geboden zouden worden nageleefd? ZO het erg goed gaan heh? Waarom de eerste 5 dan niet?

10:58 p.m.

 
Blogger pedro said...

http://www.drdino.com/articles.php?spec=67

echt een aanrader!

11:07 p.m.

 
Blogger ikhebeenmening said...

Moest iedereen in 1 geloof geloven dan zouden er geen problemen stellen. Maar moest iedereen het marxisme volgen ook niet.

Het probleem dat ik ervaar met religies is dat je het aardse verwerpt om de beloning in het hiernamaals te vinden (niet enkel bij de christenen, maar ook de islam,...), als hedonist is dit onaanvaardbaar.

Ook http://www.venganza.org/ rijkt een som uit voor wie hun ongelijk kan bewijzen, doch geloof ook dat niet.

11:47 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home

 

"It ain't necessarily things I believe, it's just stuff I think about." (cf. Rodney Carrington)