zondag, mei 14, 2006

Geestesziek

Onlangs heb ik "Geloven is belachelijk, zeggen ze" gelezen, het beeld dat die man bij me opriep was het volgende: "sprekend met god, luisterend naar god, doen wat god voor hem gepland heeft en tot rust komen."

Dit is een beeld dat voor veel geloven reëel is. Men gaat regelmatig naar de kerk, nederig knielt men voor het altaar en in alle rust spreekt men tot god. Waarover bid men? Men bid over indrukken die men ontvangt in zijn leven, aangename en onaangename, die men een plaats wilt geven.

Men probeert dus een zekere druk, die men niet kan plaatsen, te ontlasten. Hebben we hierboven geen neurose omschreven? Een chronische zelfs...

Wat is de neurose die ik bedoel? De neurose is een gevolg van een te grote levenslast, men kan de prikkels niet verwerken en zoekt een uitweg. Zoals wikipedia het omschrijft is het opvallend dat men "daarbij vaak op een symbolische manier om aandacht gaat vragen dat door de omgeving als onecht en aanstellerig wordt ervaren."

Hoe kan men helpen? Niet door ze met rede te overhalen want "Dit heeft echter geen enkele zin. Deze wijze van benaderen zal hen nog meer in een isolement drukken.". Men moet proberen hun handelen te verminderen, door god niet overal bij te betrekken. Dit zal echter niet volledig lukken, maar het proberen op zich is voor hen al vaak een hele opgave. Het verbieden is onjuist, men geeft het gevoel dat de omgeving niets van hen begrijpt en dan onstaat er angst.

"Psychiatrie" van Prof Jannes (UGent) vult aan: gestoord contact - gestoord tov andere godsdiensten? -, eenzaamheidsgevoel - alleen met god? -, schuldgevoelens - schuld wanneer men god’s regels niet volgt? -, overdreven fantasieën - geloven in god? -, niet kunnen kiezen - geloven of niet? -, negeren van ambivalente gevoelens - zijn fout niet inzien? -, problemen met uitleven in sociaal leven - een masker dragen? - en het lichaam als bron van wantrouwen beschouwen - alles wat aards is, is verwerpelijk en de redding ligt in het hiernamaals.

Raar hoe iemand die tot god bid gelovig is en iemand die met vreemde wezens spreekt geestesziek is.

4 Comments:

Blogger Mirjam said...

hai.

Ik zag je comment op m'n blog en heb ook even wat van jouw blog gelezen. Indrukwekkend moet ik zeggen. Indrukwekkend dat iemand zo erg kan schoppen tegen het geloven in God. En dan te bedenken dat God er al veel eerder was dan jou, dat Hij over je heeft nagedacht voordat je ook maar bestond. Helaas kan ik niet antwoord geven op alle vragen die jij klaarblijkelijk van binnen voelt :-( (zoals: waarom zou iemand nou ooit in God geloven, enz.) Het enige dat ik weet is dat God intens veel van je houd en een relatie met je zoekt. Hopelijk sla je Zijn aanbod niet af.
Verder hoop ik oprecht dat je je niet aangevallen voelt of beledigd door het feit dat ik misschien dingen zeg zoals ze in mijn optiek zijn. Ik heb respect voor je mening, ook al komt dat misschien niet zo goed over. Het spijt me als dat laatste het geval is :$
Ik zal aan je denken :-)

Liefs, Mirjam

11:42 a.m.

 
Blogger Jan said...

Tja, wat is gek???? Misschien is diegene die met vreemde wezens spreekt ook wel helemaal niet gek. Ik geloof namelijk dat er een geestelijke wereld vol engelen en demonen schuil gaat achter de werkelijkheid. Het zou zo maar kunnen dat die vreemde wezens wel degelijk bestaan. Wij hier in het westen zijn erg rationeel ingesteld, en veel mensen ontkennen het bestaan van die geestelijke wereld. Ga je echter richting afrika zal je verbaast staan van de zekerheid die de mensen daar hebben over het bestaan van een geestelijke wereld.

Dus wat is gek??? (hiermee wil ik niet zeggen dat alle psychiatrische ziektebeelden eigenlijk helemaal niet abnormaal zijn. Ik geloof namelijk niet dat God het gewilt heeft dat wij zomaar openstaan voor alle geestelijke activiteit)

Er valt nog heel veel over te zeggen. Maar ik hoop dat ik een tipje van de sluier heb opgelicht.

6:07 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Heb zojuist een weekendje Parijs gewonnen . Ik heb de tckets en de reservatie al binnen. Als je ook wil winnen gewoon aanmelden op hun nieuwsbrief.
[url=http://www.vakantiestart.info]
vakantiestart[/url]

12:08 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

geestesziek kan je worden ook als je normaal bent alleen als je aanleg er voor hep dan wat sneller
. ben je een persoon dat niet makelijk mee komt in deze maatschappij dan loop je meer risico op GEESTEZIEKTE.

6:11 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home

 

"It ain't necessarily things I believe, it's just stuff I think about." (cf. Rodney Carrington)